AJATUSRIKOSTA VAI SANANVAPAUTTA

AJATUSRIKOSTA VAI SANANVAPAUTTA?

Suomalaisessa yhteiskunnassa näyttää vallitsevan hiljennetty sananvapaus. Miten kaunistella sanaa vappu? Vapun aikaan somessa oli useampia ”Hyvää Vapun”-toivotuksia eliminoitu ja rangaistu estoilla. Tilanne muistuttaa George Orwellin kuvausta epätoivottavasta tulevaisuuden yhteiskunnasta. Monet kirjassa ”Vuonna 1984” kuvatut ilmiöt ovat toteutuneet länsimaisessa demokratiassa. Mystinen Iso veli valvoo ja tarkkailee ihmisten julki tuomia ajatuksia. Onko Suomen perustuslaki menettänyt merkityksensä? Tasa-arvoa ja sananvapautta edisti esimerkiksi se, että naiset saivat ensimmäisenä Euroopassa vuonna 1906 yleisen ja yhtäläisen äänioikeuden. Onko tulevaisuuden näkymä se, että 112 vuotta kestänyt helminauha katkeaa?

Perustuslaissa on maininta ”Jokaisella on sananvapaus. Sananvapauteen sisältyy oikeus ilmaista, julkistaa ja vastaanottaa tietoja, mielipiteitä ja muita viestejä kenenkään ennakolta estämättä.” Kritiikki, vastakkainasettelu ja kyseenalaistaminen ovat osana toimivaa demokratiaa. Tulisi kavahtaa Orwellin kuvaamaa ”ryhmäajattelun uhriksi” joutumista.

Sanaa vappu tai mitä tahansa sanaa tai virkettä voi pitää suvaitsemattomana. Kun somessa kirjoittaa Vapusta henkilönä tai kalenterijuhlana, voi seurauksena olla sananvapauden esto eli ”banni.” Ihmisten välinen vuorovaikutus estyy, jos ei enää voi toivottaa luontevasti vappua. Mitä on elämä ilman kalenterijuhlien toivotusta? Vappua on juhlittu suomalaisessa yhteiskunnassa keskiajalta asti. Se on tullut osaksi suomalaista kulttuuria.

Mediassa on näkynyt myös paljon Suomen yhteiskunnallisen tilanteen kyseenalaistamista. Poliittiset päätökset ovat saaneet aikaan, että köyhät köyhtyvät ja rikkaat rikastuvat, raha menee rahan luo. Steinin sanalasku ”Raha on ikuista, vain taskut vaihtuvat” voi joku päivä olla bannin arvoinen.

Norbert Wiener kuvaa osuvasti ”Mitä enemmän otamme maailmalta, sitä vähemmän jätämme sille. Lopulta meidän on pakko maksaa velkamme juuri sillä hetkellä, joka saattaa olla melko sopimaton voidaksemme elää edelleen.” Tietyt maat ovat jo erityisen köyhiä hyväksyttäessä Euroopan unioniin. Käytännössä tämä yhtälö aiheuttaa kuluerää kaikille muille EU:n maille. Suomen nettomaksu vuonna 2014 oli 800 miljoonaa euroa.

Edellä mainittua saatetaan pitää sopimattomana puheenaiheena ja se voi johtaa sananvapauden menettämiseen. Sananvapauden suvaitsemattomuutta voi olla mikä tahansa sana, sananparsi tai lause.

Onko sananvapaus muuttumassa ajatusrikokseksi?

Karin Karjalainen, Bioanalyytikko, YTM, HTT:n jatko-opiskelija

Mervi Eskelinen, Sisätauti-kirurginen sairaanhoitaja, THM, Ammatillisten aineiden opettaja

Pieksämäki Perussuomalaiset Naiset

Kirjoitettu 18.5.2018