Simon Elon puhe piirin syyskokouksessa 4.12.2016

Hyvät ystävät,

Perussuomalaiset on nyt ollut hallituksessa puolitoista vuotta. Yksi asia minkä olen tänä aikana oppinut on viestinnän merkitys. Kuten amerikkalainen pastori John Maxwell on sanonut, ”ihmiset eivät välitä kuinka paljon tiedät, ennen kuin he tietävät kuinka paljon välität”.

Viestinnässä hallitus on valitettavasti epäonnistunut. Hallitus on osoittanut tietävänsä – faktat ovat kunnossa. Suomen taloudellinen tilanne on kiistatta niin heikko, että ilman vyön kiristämistä ja rakenteellisia uudistuksia rahat loppuvat lopulta kesken. Vahva valtiontalous on hyvinvointiyhteiskunnassa vähävaraisen turva. Varakas ei valtiolta tukea kaipaa. Ihmiset eivät vain välitä valtiontalouden kurjasta tilasta, jos emme ensin näytä, että kuinka paljon välitämme tavallisten suomalaisten arjesta. Tässä perussuomalaisia tarvitaan hallituksessa. Muistan kun Jari Lindström sanoi eduskuntaryhmän kokouksessa, ja en usko että Jarppa pahastuu jos tämän kerron, että perussuomalaisten täytyy olla hallituksen sosiaalinen omatunto. Niin olemme myös toimineet.

Hyvä esimerkki on Lex Lindström, jonka ansiosta yli 60-vuotiaat pitkäaikaistyöttömät pääsevät kertaluontoisesti ennenaikaisesti eläkkeelle. Alkuperäisen ehdotuksen teki aikoinaan kansanedustaja Ilkka Taipale, joka laittoi sosialidemokraattien jäsenkirjan lepäämään vuonna 2012. Taipaleen hyvän idean toteuttajana toimii perussuomalaiset, vaikka työministeriö on ollut vuosikausia demareiden vaikutusvallan alaisena. ”Tämä on yksi esimerkki jonka te perussuomalaiset hoidatte, jonka SDP:n olisi pitänyt hoitaa kun se oli hallituksessa,” sanoi Taipale Lex Lindströmistä.

Perussuomalaisten ansiosta hoitajamitoitus ei pienene, pienituloiset perheet saavat helpotuksen päivähoitomaksuihin, takuueläkettä on korotettu kahteen kertaan, ja kunniakansalaisemme, sotiemme veteraanit saavat maamme satavuotisjuhlan kunniaksi 40 miljoonaa euroa enemmän tukea. Kaiken kukkuraksi torppasimme valtionrahoituksen Guggenheim-taidemuseolle ja 15 miljoonan euron vuosittaisen lisärahoituksen Ahvenanmaalle. Jälkimmäisestä olen henkilökohtaisesti erityisen tyytyväinen, sillä minä ja Leena Meri annoimme asiasta vinkin neuvottelijoillemme.

Puolueen aatteellista kehitystyötä on jatkettava. On huomattava, että ennätysmäärä eli yli 40 prosenttia kannatustutkimuksiin vastanneista ei osaa tai halua kertoa, että mitä puoluetta kannattaa. Väitän että tähän joukkoon kuuluu paljon suomalaista keskiluokkaa. Perussuomalaisia.

Keskiluokka on nykyajan työväenluokka – perinteisiä duunareita, valkokaulustyöläisiä ja pienyrittäjiä. Keskiluokan sietokyky on Suomessa ollut vertaansa vailla. Helsingin Sanomissa kolme vuotta sitten olleen pääkirjoituksen mukaan perussuomalaisten kannattajakunnasta on mahdollista tunnistaa ryhmä, joka ”saa kaikupohjansa keskiluokkaisten ja keskituloisten työikäisten tyytymättömyydestä kiristyviin veroihin ja niillä kerättyjen rahojen liian anteliaaseen käyttöön. Mukana on paljon teollisuudessa työskenteleviä tai pienyrittäjiä”.

Perussuomalaisten täytyy nyt saada enemmän keskiluokan ja naisten ääniä, mikäli puolueen kannatus halutaan saada nousuun. Hallituksen solmiman kilpailukykysopimuksen ansiosta tuloverotusta kevennetään ensi vuonna 515 miljoonalla eurolla. Ensimmäistä kertaa seitsemään vuoteen! Se jos mikä on kädenojennus hyvinvointiyhteiskunnan rahoittavalle keskiluokalle. Lisäksi eläkeläisten verotusta kevennetään vastaavasti 135 miljoonalla eurolla. Pienituloisimpien palkansaajien maksurasitusta kevennetään lisäksi 30 miljoonalla eurolla.

Lukuisat yrittäjät kannattavat perussuomalaisia. Suomen Yrittäjät ovat jo kertoneet, kuinka merkittäviä päätöksiä yrittäjille ovat yrittäjävähennys, maksuperustainen arvonlisävero ja kotitalousvähennyksen korottaminen 50 prosenttiin. Näillä vero- ja yrittäjyysratkaisuilla pitäisi syntyä kymmeniä tuhansia uusia työpaikkoja.

Entä maahanmuutto- ja turvapaikkapolitiikka? Demarit haluaisivat nostaa Suomen pakolaiskiintiön jopa 10 000:een vuodessa. Niin ei käy kun perussuomalaiset on hallituksessa. Ensi vuoden pakolaiskiintiö on 750 ihmistä eli sama määrä kuin vuodesta 2001 lähtien. Poikkeusvuosia ovat olleet 2014 ja 2015, jolloin otettiin 1050.

Samaan aikaan hallitus on perussuomalaisten vaikutuksesta kiistatta tiukentanut Suomen turvapaikkapolitiikkaa. Tätä ovat demarit kauhistelleet eduskunnassa yhdessä muun opposition kanssa. Tämän ovat toimittajat todistaneet artikkeleillaan. Pakolaiskiintiö ei nouse. Perussuomalaisten hallitukseen ajamalla linjalla turvapaikanhakijoiden määrä Suomeen vähenee, perheenyhdistämisen ehdot ovat tiukentuneet ja aiempaa useampi saa kielteisen turvapaikkapäätöksen.

Minun on vaikea ymmärtää, jos joku maahanmuuttokriittisesti ajatteleva haluaa mieluummin demarit kuin perussuomalaiset hallitukseen.

Yli 10 000 viime vuonna tullutta turvapaikanhakijaa on lähtenyt Suomesta. Viime keväänä tehdyt Afganistanin, Irakin ja Somalian turvallisuusarvioiden päivitys ja maan sisäisen paon mahdollisuuden korostaminen muiden Euroopan maiden tapaan ovat vaikuttaneet selvästi turvapaikkapäätöksiin.

Vielä viime vuonna 85 prosenttia irakilaisista hakijoista sai Suomesta myönteisen turvapaikkapäätöksen, kun Ruotsissa luku oli 58 ja Tanskassa 38. Suomen linja on muuttunut. Nyt toukokuusta lähtien 77-88 prosenttia irakilaisista on saanut kielteisen turvapaikkapäätöksen kuukaudesta riippuen.

Turvapaikanhakijoihin liittyvät kuluvat vähenevätkin ensi vuonna yli 180 miljoonaa euroa. Useilta tuntuu myös unohtuneen, että leikkaamme kehitysavusta 300 miljoonaa euroa hallituskauden aikana. Perussuomalaisten pitkäaikainen tavoite käyttää rahaa ensisijassa suomalaisten hyväksi toteutuu.

Kerron osasta saavutuksistamme, koska minulle ja uskon että teillekin yleisin kysymys on, että ”mitä te olette saaneet aikaan”. Me tiedämme, mitä olemme saavuttaneet, mutta meidän täytyy pystyä kertomaan se paremmin kaikille kannattajillemme. Tämä on ensimmäinen asia, jossa pyydän teidän apuanne.

Perussuomalaisten seuraava suuri yhteinen ponnistus on kuntavaalit. Ne käydään ja voitetaan jokaisessa kunnassa erikseen. Ehdokkaiden täytyy puhua omalle kunnalleen tärkeistä asioista. Puolueelle on tärkeää, että ehdokkaita on mahdollisimman paljon ja mahdollisimman useassa kunnassa. Ihmiset lähtevät mielellään ehdolle, heitä vain täytyy ensin kysyä mukaan. Tämä on toinen asia, jossa pyydän teidän apuanne.

Kiitän teitä siitä, että sain kunnian tulla puhumaan Etelä-Savon piirin syyskokoukseen. Isäni Tapani Elo toimi aikanaan pastorina Pohjois-Savossa, Nilsiän seurakunnassa. Asuin Nilsiässä seitsemän hyvää vuotta ja kävin siellä ensimmäiset kouluvuoteni. Savolla ja sen lupsakalla kansanluonteella on erityinen paikka sydämessäni.

Suomi on historiansa aikana kulkenut aina eteenpäin. Meidän on ymmärrettävä, että kyse ei lopulta ole puolueesta tai minusta, vaan vastuullamme on nyt koko Suomen hyvinvointi. Meitä koetellaan niin vastustajiemme kuin mediankin taholta. Olkaa vahvoja. Vain yhdessä voimme voittaa. Tehdään yhdessä kaikkemme, että meidän sukupolvemme jättää jälkeensä paremman isänmaan.